Ghost Busters (1984)

Det finns så mycket fin fakta om denna filmen här så det känns totalt menlöst att ta upp det här, men visst, lite story skall jag ge er.

Det hela börjar med att de tre huvudpersonerna Peter Venkman, Ray Stantz och Egon Spengler får sparken ifrån sitt otroligt bekväma jobb på universitetet där de har studerat allehanda okulta ting och för första gången kommit i kontakt med ett riktigt spöke. Det hela ger Peter Venkman idén att de ska börja fånga spöken, och dessutom bli ofantligt rika på kuppen...



Ok, så denna "kultrulle" hamnade tillsist i DVD spelaren, efter ett par misslyckade försök (somnade ifrån den en gång för ~2 år sedan och har missat att se den vid annat tillfälle)
Filmen som är skriven av Dan Aykroyd och Harold Ramis som även har två stora roller, och jag kan tänka mig precis hur roligt dom tyckte det var att skriva manuset. Tyvärr är det inte en jättestark story, utan den bärs istället upp av kvicka repliker och knepiga situationer vilket kanske inte alltid är det bästa men det är ändå en film som av någon anledning tilltalar mig (måhända att både Bill Murray och Dan Aykroyd är två favoriter?).
Bill Murray gör som oftast ett bra intryck men tyvärr utan att lysa som han verkligen kan göra, och ja, vad kan jag säga, det räcker för mig att höra Dan Aykroyds röst för att känna mig lite lättare till mods.
Dom plöjer igenom filmen innan man vet ordet av har den redan tagit slut, och man undrar lite vart allt "ghost busting" tog vägen, men slutet gör i alla fall inte mig besviken, och att den har en av de kanske kändaste titel-låtarna i filmhistorien Ray Parker JR.'s Ghostbusters som varvar titt som tätt har jag svårt att låta bli att dra på smilbanden.

Känner du dig inte på humör för en vrickad spökjagande komedi så håll dig borta ifrån det här, men är man på humör kan det vara en näst intill klockren träff. (Tyvärr var fallet inte så ikväll, på tok för trött för att se en film egentligen.. Men jag vet ju vad jag uppskattar :)

Sammanfattning: Storyn är ganska vattnig men det tar dom igen på charm och total orginalitet, bli inte förvånad av något när du har Dan Aykroyd och Bill Murray i samma film. Speciellt inte när Mr. Aykroyd har skrivit filmen.

Betyg:
PPP
(6/10)

Give me feedback people! (Tycker det är en svag debut jag bjuder på här, men jag är så sjukt trött, kommer upp några nya filmer imorgon, förhoppnignsvis bättre skrivna..)

2005-09-25  01:30

©Mattias Hermansson


Kommentarer:
Postat av: Kerstin

Gratulerar till din snygga blogg och det intressanta innehållet! Känns som en stor ära att vara först ut som läsare. Tycker inte att det var en svag debut alls, är nog bättre att leka svenskalärare i vaket tillstånd. Känner mig rätt inne på att se Ghostbusters någon gång framöver nu. Kommer ihåg tv-serien (?) från när jag var liten. Hade inte hört talas om Aykroyd förut så honom får du briefa mig på. Ska pallra mig till sängs nu, men stort fortsatt lycka till med bloggen och många kramar!

2005-09-25 @ 01:39:33
Postat av: frugan

dvd? herregud, redan här har du ju förstört stämningen!
ghostbusters ses på knastrig vhs med kasst ljud och dammigt fodral =)

2005-09-26 @ 21:54:39
Postat av: Mattias

Ja, nåt måste varit väldigt fel med dig käre vän. "Ghostbusters" är en 10/10, en 8/8 och allt där emellan! En av mina absoluta favoritfilmer!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits