Babel (2006)

Manuset är skrivet utav Guillermo Arriaga som för några år sedan även gjorde den då omtalade "21 gram".
Och regissören heter Alejandro González Iñárritu, som även regisserat tre utav Guillermo Arriagas tidigare filmer.
I rollerna ser vi bl.a. Brad Pitt, Cate Blanchett, Rinko Kikuchi och Adriana Barraza.

Filmen bygger på fyra olika berättelser(eller tre, beroende på hur man räknar), och hur dessa är sammankopplade och en kedjereaktion startas.




Vi hamnar mitt upp i berättelsen utan att det för den sakens skull börjar hända något de första 15-20 minutrarna,
filmen lunkar på och vi presenteras för de olika personerna och situationerna. Sedan när intrigen tätnar och det väl är mening att vi ska bli berörda och intressarade så är sekvenserna alldeles för många och osammanhängande för att man egentligen skall orka bry sig. Det händer saker en här, en där. Det hela känns ganska ytligt och ogivande, men samtidigt är det inte dåligt. Man hamnar i något slags vakuum där i mellan. När filmen tillsist tar slut efter sina dryga två timmar så känns det ganska skönt att stänga av och gå där ifrån.

Detta var en film jag hade sett fram emot att se, tyvärr gör den mig ganska besviken och får betyget:

PPP (5/10)

2007-07-03 21:48

©Mattias Hermansson


Kommentarer:
Postat av: Jakob

Ingen höjderfilm direkt, hade förväntat mig mkt mer.
Men får säga din resumén förklara filmen på så bra sätt du skulle kunna vara med i SVT filmkrönika.

2007-07-04 @ 13:28:11

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits