Delikatessen (1991)

Det här en film utav en av Frankrikes just nu mest framstående regissörer/manusförfattare Jean-Pierre Jeunet(Amelie från Montmartre, Alien återuppstår, De förlorade barnens stad) och vid hans sida står Marc Caro som så oftast, till manuset har de fått ytterligare lite hjälp utav Gilles Adrien som även han var med och skrev manus till  "De förlorade barnens stad".
I rollerna kan man se bl.a. Dominique Pinon, Marie-Laure Dougnac och Jean-Claude Dreyfus.

Världen har totalt förfallit, mat är nästintill omöjligt att få tag på, och den enda valuta som gäller är ärtor och linser. Vi befinner oss i ett slumkvarter någonstans i Frankrike, där det bor ett antal väldigt udda personer, och inte att förglömma - den råbarkade slaktaren som alltid tycks ha varor till sina kunder trots den stora matbristen...


Det här är en vrickad komedi/drama/sci-fi och mina förväntningar på den var ganska höga, inte jättehöga, men ganska. Jeunet lyckas som så ofta att skapa en väldigt speciell stämning i filmen och man känner sig nästan deltagande i vad som händer. Trots det tycker jag det känns tunt och som om det saknas något. Vad detta skulle vara - kan jag inte sätta fingret på, men jag känner mig inte helt tillfreds när filmen är slut. Lite lösryckt kanske, lite för flummigt. Jag vet inte. Men för all del, det är verkligen ingen dålig film..

Betyg:

PPP (6/10)

2007-07-11 04:16 

©Mattias Hermansson

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits