Vägvälten och fiolen (1960)

En tidig film utav Andrej Tarkovskij, en herre som jag måste säga känns brutalt överskattad. Eller åtminstonde tio kilo för ambitiös.
Visst har han fått ur sig endel bra saker, men jag kan inte förstå varför han blir höjd till skyarna så som han blir i endel kretsar.

Filmen handlar om Sasha, en ung pojke som spelar fiol, han kommer ifrån ett fint hem med en mycket stolt moder. Men han brukar bli retad av de andra barnen där han bor just eftersom han spelar fiol, en dag på väg till lektionen så blir han räddad av Sergei som kör en stor ångmaskin. De blir fort vänner och vi får följa dem resten av dagen.



Det här är en film som faktiskt gör sig förtjänt av nästan varje minut, något jag inte alltid kan säga att jag tycker om Tarkovskijs verk. Men så är den ju bara knappa 45 minuter också.
Filmen speglar på ett mycket bra sätt ivern hos den lille pojkens och hans förtjusning över att få så mycket uppmärksamhet utav en vuxen människa. Entusiasmen i att göra något helt annat än vad han är van vid, pojken som spelar Sasha, Igor Fomchenko, har inte spelat in någon mer film varken före eller efter, men gör det här mycket bra.

Jag blev varken positivt överraskad eller besviken, men det är bra, betyget blir:

PPP (6/10)

2007-07-03 22:03

©Mattias Hermansson


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits