La Grande illusion (1937)

Som jag nämnde i mitt senaste blogg-inlägg så fick jag hem La Grande illusion igår, eller Den stora illusionen som den heter på svenska.

Det är den första i raden av många filmer som utgetts av Criterion i deras Criterion Collection. En samling som helt klart är värd att spana in om man är intresserad av film och vill inspireras lite.

Filmen utspelar sig under första världskriget och handlar i huvudsak om två franska officerare som är ute för att reda ut vad en av deras misslyckade flygbilder egentligen föreställer då de blir nedskjutna. Och deras fångenskap och flyktförsök.
Vad som verkligen bör nämnas är att detta är den första "prison break"-filmen(låter bättre än "flykt"-film eller?) som gjordes. Så här kan vi snacka nyskapande.
Filmen är mestadels på franska, men även en hel del tyska pratas och en gnutta engelska.

En stark rekommendation. Och jag har ju den på DVD nu så! Bara att höra av sig. Fast man måste ha en regions-fri DVD-spelare. Eller en dator ;)

Betyg: PPPP (9/10)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits