Long time no see.

Så tänkte skriva om en top5-låt.

Fisherman - The Congos. Reggae. Kanske den bästa roots-reggaen(kraftiga inslag av dub) som någonsin gjorts. Och antagligen kommer det aldrig göras bättre, då det är en stil som varit död i mer eller mindre hela min livstid. Det är första spåret på skivan "Heart of the Congos" som var duons debutalbum 1977, producerat utav demonproducenten Lee "Scratch" Perry. Och jag tror aldrig jag kommer glömma första gången jag hörde den låten. Snacka om att bli bortblåst. Året var 2005, och jag jobbade på Skivhuset på Kungsgatan i Göteborg, jag hade beställt in skivan till mig själv, så jag ville inte spela den på dagen, men tänkte att det kunde få bli min stängnings-skiva den dagen. Och waaaaoow! Love by first play, som jag brukar kalla det.

Lyssna gärna, och säg vad du tycker. Jag har full förståelse för att inte alla tycker som jag, men vet att ni isf tycker fel! ;)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits