Ägget är löst! (1975)

Ok, info, kanske inte dunder mycket, men bas info i alla fall finns här.

Hm, svårt att summera den här filmen om jag skall vara helt ärlig så jag snodde en summering ;)

En saga och satir om en rik industriman, vars son är kuvad och förtryckt och helt ointresserad av sin faders företag.

På begäran skall det även nämnas att det är Hasse & Tage som skrivit manus och det är Tage Danielsson som står för regi.



Ok, så vad kan man säga? Gösta Ekman i sitt esse är inte att leka med. Och Max Von Sydow som fadern är helt enormt bra.

Framförallt fastnade jag för de scener när Gösta Ekmans karaktär satt fast i en tjärn, en av de bäst berättade och en av de absolut roligaste scener jag har sett.

Allt som allt rullar filmen på i ett lagom lungt tempo och man får följa far och son i deras vardagliga liv och en dag får sonen helt enkelt nog av sin faders uppblåsta beteende och hela filmen urartar.

Finns inte så mycket mer jag kan säga faktiskt, se den, det är det enda som funkar utan att jag ska beöva berätta allt.

Sammanfattning: Bra skådespel med en helt absurd story med lite galenskaparna-vibbar här och där.

Betyg:
PPPP (8/10)

2005-09-25  22:14

©Mattias Hermansson


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits